Erik Carlquist mottar prisen for årets læringsmiljøpris for 2023. Foto: ONH/Sandra Myhrene

Vinner av læringsmiljøprisen ved ONH 2023

Læringsmiljøprisen har til hensikt å sette søkelyset på individer eller miljøer som bidrar til et godt læringsmiljø.

Publisert i Nyheter Torsdag 22. juni, 2023 - 11:02 | sist oppdatert Fredag 23. juni, 2023 - 09:50

Direktør Morten Danielsen fikk den store æren av å utrekke årets læringsmiljøpris til vinneren. Her er et utdrag av hva han formidlet.

Prisen ble opprettet i april 2021 av høyskolestyret og delt ut første gang i juni 2021 og overraskende nok en gang til i 2022. Dette er altså tredje gang vi deler ut læringsmiljøprisen – når vi har gjort noe én gang er det en gammel tradisjon, når vi har gjort noe TRE ganger er det en gammel, gammel tradisjon!

Formålet med læringsmljøprisen er å anerkjenne miljøer eller enkeltpersoner som lykkes spesielt godt med å legge til rette for studentenes læring. Dette kan være gjennom fremragende faglig virke, pedagogikk, sosial innsats eller å på andre måter legge til rette for et godt læringsmiljø. Og hvis noen lurte – læringsmiljø omfatter det fysiske, psykososiale, det pedagogiske, organisatoriske, det universelle og selvsagt det digitale.

Det går ikke an å få chat GPT til å lage et fremragende læringsmiljø!

Og så er det et viktig poeng at prisen skal gå til tiltak som har bredt nedslagsfelt og som er overførbart til andre læringsmiljøer. Det er også veldig viktig å vite at prisen kan deles ut til en enkelt ansatt – fra både fag eller admin, et læringsmiljø, et institutt, en administrativ enhet eller en hvilke som helst annen enhet.

Vinneren får et diplom og kr. 5000,- som enkeltperson som kan brukes fritt eller kr. 10 000,- til et miljø som kan bruke pengene på å styrke læringsmiljøet ytterligere.

Her kommer juryens begrunnelse:

Vinneren av årets læringsmiljøpris er nominert både av kollegaer og av studenter.

I nominasjonen trekkes det frem faglig dyktighet og engasjement for faget, samtidig som personen blir beskrevet som lun og imøtekommende, og at hen har klart å skape nærhet til høyskolen for både sted-studenter og nettstudenter. Vinneren blir også beskrevet som en fantastisk underviser, foreleser, forsker og kollega, som får de rundt seg til å føle seg bra og inkludert, i tillegg til at hen inspirerer og gjør folk klokere med sine refleksjoner.

Nominasjoner innsendt:

1. Kandidaten er en helt fantastisk underviser, foreleser, forsker og kollega. Han er så engasjert i å gi studentene god og spennende undervisning, og man merker at han virkelig brenner for fagfeltet kandidaten underviser og forsker i. Gjennom årevis som førsteamanuensis på ONH har kandidaten inspirert studenter og kollegaer og fått oss alle til å tenke mer kritisk og samfunnsbevisst. Kandidaten har alltid et smil på lur, får alle til å føle seg viktige og bra, og gjør oss klokere med sine refleksjoner. Han er veldig inkluderende og pedagogisk, og man føler at han ser hvert enkelt student og kollega. Ved å invitere inn nye kollegaer i egen undervisning og å ha mange undervisningssamarbeid på både bachelor og master, har han løftet oss andre opp og lært oss utrolig mye om god og pedagogisk undervisning, og hvordan psykologien kan bidra inn i å gjøre samfunnet bedre. Kandidaten er så ydmyk at han aldri skryter av seg selv, men han fortjener virkelig masse skryt, heder og ære.

2. Som nettstudent, føler vi ofte på en reell avstand til høyskolen, og det krever svært mye selvdisiplin og pågangsmot å "hang in there" i perioder. Da er en som Kandidaten gull verdt. For det første er kandidaten faglig svært dyktig, kombinert med at kandidaten virkelig brenner for faget. Kandidaten er lun, imøtekommende og en som nok må besvare intenst mange mail fra oss - fordi kandidaten er så lett å ta kontakt med. Måten kandidaten har lagt opp emnene på, har gjort det mulig for oss å jobbe så utrolig mye lettere.

3. At vi er glade i HAN, kommer veldig til uttrykk når vi snakker om MASTERprosjektene våre, og det er misunnelse når noen har fått kandidaten som veileder. Setningen "Det er så urettferdig at det skulle ikke vært lov" har vært uttalt.

Det er en stor glede å utrope Erik Carlquist som vinner av læringsmiljøprisen 22/23.

Årets jury har bestått av

• May-Linda Frantzen, studentrepresentant (bachelor i freds- og konfliktstudier)
  • Mariell Simone Mjøen, studentrepresentant (bachelor i psykologisk helsearbeid)
  • Torstein Dale-Åkerlund, rektor